Egy mozibuzi kultnaplója

Minden, ami mozgókép, irodalom, geekség.

Horror-függés Vol. 1.: Carrie, The Blair Witch Project, Blair Witch

carrie-banner.pngCarrie (2013)

Sokan felhördültek, amikor meghallották, hogy De Palma kulthorrorjából (?) egy remake-et tervez Hollywood. Ezzel önmagában nem is lett volna különösebb baj, King első regénye tartogatna annyit magában, hogy egy újabb értelmezés keretében újra megelevenedjen a filmvásznon.

Az új Carrie azonban majdnem pontosan ugyanazt a csapásirányt követi, mint a régi. Persze tartogat érdekes újdonságokat (Mrs. White mélyebb vallásosságának bemutatása, az erő modernebb megvalósítása), viszont néhány ponton vészesen alulmúlja elődjét. Elsőnek abban, hogy Carrie-t 2013-ban egy relatíve attraktív színésznő kelti életre. Chloë Grace Moretz haja és sminkje ugyan próbál rondítani egyébként gyönyörű arcán és megjelenésén, de hiteltelen ebben a szerepben. Színészi játéka bőven meglenne hozzá, de messziről kiszúrjuk, hogy nem ő volt a legjobb választás a csúnyácska, cikizett lány szerepére. Másrészt pedig a film ok-okozati összefüggései, motivációhiányai nyesik el a torkát a produkciónak. Kellemetlen közeggé tud változni a középiskola egy perc alatt (igen, a bullying egyre nagyobb probléma az egész Világon, és elég kilógni picit a közegből, hogy rád szálljanak a többiek), de minden életszerűsége ellenére az antagonista/antagonisták részéről ez vékonyka indíttatás.

Ami eddig jól működött, az most is egészen nézhetővé, filmmé teszi a Carrie-t. Julianne Moore kiváló a bigott, vasmarkú, és lányát szigorú szabályok szerint nevelő édesanyaként, és kapcsolatuk is egészen jól működik a film egésze alatt. Elpörög, leköt, csak épp nincs ok rá, hogy még egyszer megnézzük majdnem ugyanazt a filmet, picit modernizálva.

mv5bmje1mti0mjm3nv5bml5banbnxkftztcwodc2odyznq_v1_sy1000_cr0_0_1493_1000_al.jpg
The Blair Witch Project (1999)

Sokan, sokféleképpen elmondták már a véleményüket a '90-es évek egyik legjobb horrorjáról, found footage-ek egyik úttörőjéről. Ehhez sokat hozzátenni csak akkor lehetne, ha a moziban izgultam volna végig, amit látok 1999-ben, erről azonban lecsúsztam. Persze ez a moziban ütött igazán: a hitelességet alátámasztó filmindítás, valamint a film puritán lezárása igazán a teremben üthetett nagyot. Ha ezt a fajta realitás-érzetet elvesszük a The Blair Witch Projecttől, már kevésbé tudja megállni a helyét, öregedni pedig kizárólag rosszul tud a trend és a műfaj kifulladása okán. Persze, ettől még az egyik legjobb horrorfilm, ami valaha készült, viszont nehéz helyzetben van. Nem tud új nézőközönséget megfogni már magának. A három fiatal eltűnését bemutató film az elejétől a film utolsó néhány másodpercéig csúcssebességgel robog, és tartja pattanásig feszülve az ember idegeit.

A három fiatal viszonyrendszere kortalanul tud bárkit megfogni: a térkép elvesztése, az egyikük eltűnése úgy görgeti előre az eseményeket, hogy a korábbi vicces poénkodás egészen embertelen katatóniába csap át. Ez a rész az, ami igazán élvezhető, azonban sokakkal szembemegyek, és véleményem szerint a lezárás nem elég borzalmat keltő. Érthető, hogy a misztikum megtartása érdekében nem mutogatják a boszorkányt, de például a kezének látványától sem sérült volna a film egyetlen aspektusa sem. Viszont bármiféle bizonyíték híján a film a legizgalmasabb perceiben veszíti el erejét. Klasszikus, zseniális alkotás, de a mai közönségnek könnyen kihagyható.


mv5bmtkzotqxodyzov5bml5banbnxkftztgwmzmzmtu3ote_v1_sy1000_cr0_0_1498_1000_al.jpg
Blair Witch (2016)

A sokáig csak The Woods néven futó projekt az utolsó pillanatban lett átkeresztelve Blair Witch-re, felfedve ezzel az egyértelmű kapcsolódását a '90-es évek egyik legjobb horrorjához. Első látásra érdekesen hangzik, hogy egy csapat újra bemerészkedik a híres Black Hills Forest-be, a dolog szépséghibája azonban éppen annak oka. A játékidő első néhány percében ugyanis elindul egy idióta alibi körítés, miszerint a korábban eltűnt Heatherről felvételeket talál a testvére, és letojva az addig eltelt húsz évet, haverjaival és helyi vagány vezetőikkel elindulnak, hogy fényt derítsenek a rejtélyre.

A nevetséges alapfelvetésen túllendülve a Blair Witch előrehaladtával egyértelművé válik, hogy a film a szolgai másolást veszi fő csapásirányának, és néhány high-tech butasággal, és a technika túlhasználásával, de pontosan ugyanazt az utat akarja bejárni, mint a nagy előd. Tartogat izgalmas pillanatokat, de az idióta jump scare-eken kívül csak a finálé lesz úgy igazán székbe szegező. Ott ugyanis magára talál a film, kár, hogy csak egy laza tíz perc erejéig. A Blair Witch a fináléban bátran azt mutatja, talán még picit többet is, mint amire anno vágytunk. Hogy a filmélmény ne legyen teljes, azért a szemfüles nézők észrevehetnek benne egy meta-szálat is, ami egyébként teljes logikai ellentmondásba zavarja az alig másfél órás horrort, így remélhetőleg végre búcsút mondhatunk a Black Hills Forestnek.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://egymozibuzi.blog.hu/api/trackback/id/tr1612165441

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Egy mozibuzi kultnaplója

Érdeklődési köreimben elszenvedett élményeim mondatokká formált kivonatai

Friss topikok

Címkék

2016 (7) 6/10 (7) 7/10 (4) akció (8) amerika (4) animáció (6) animációs film (4) dráma (8) fantasy (4) film (16) horror (4) kaland (5) kritika (20) movie (17) sorozat (5) thriller (4) Címkefelhő
süti beállítások módosítása